
Botanova Kateryna
Kateryna Botanova (Kyiv/Basel) — cultural critic, journalist, curator, writes mostly on culture as an agent of social transformations, on cultural processed in central and eastern Europe, and on visual art.
She received MA in cultural studies from the National university of Kyiv-Mohyla Academy.
From 2014 she is co-curating multidisciplinary cultural festival CULTURESCAPES in Switzerland and is an editor of the festival readers.
In 2015-2016 she created and was an editor-in-chief of the cultural section of Ukrainska Pravda online media.
In 2010 she created an online journal on contemporary culture Korydor and was its editor-in-chief till 2015. Korydor was the first Ukrainian media to launch a successful crowdfunding campaign.
In 2009-2015 she was a director of CSM/Foundation Center for Contemporary Art in Kyiv.
Between 2008 and 2017 she was a trainer and a consultant for different programs within EU East-ern Partnership Culture Program dealing with cultural policy analysis, cultural industries, and cul-tural journalism in the region.
In 2014-2016 she participated in Platform for Strategic Initiatives Culture-2025 developing long-term cultural strategy for Ukraine.
She has been published by Ukrainska Pravda, LB.ua, Korydor, Krytyka, Novoje Vremia, Mirror Weekly, as well as OpenDemocracy, Eurozine, Neue Züricher Zeitung, Surprise, Herito and other.
Bibliography
Авторка численних публікацій в Українській правді, LB.ua, Korydor, Критиці, Новом Времени, Дзеркалі тижня, а також OpenDemocracy, Eurozine, Neue Züricher Zeitung, Surprise, Herito та інших.
Редакторка книжок:
Archaeology of the Future. In CULTURESCAPES Greece. Archaeology of the Future. Ed. by Kateryna Botanova, Christos Chrissopoulos, Jurriaan Cooiman. CMV, 2017. (also in German)
Imagining the Public. The Status and Challenges of the Independent Cultural Actors in Armenia, Georgia, Moldova and Ukraine. Ed. by Natasa Bodrozic with Kateryna Botanova, Nora Galfayan, Nini Palavandishvili and Vladimir Us. Oikodrom, Vienna, 2014.
In Search of Spaces of Negotiation. Kyiv: ADEF-Ukraine, 2012. (also in Ukrainian)
Співперекладачка книжок:
Едвард Саїд. Культура та імперіалізм. Київ, Критика. 2008 (нагорода Книга року’2008)
Віталій Чернецький. Картографуючи посткомуністичні культури. Київ, Критика. 2013.
Вибрані публікації:
Against Indifference. Eurozine, 18 June 2018
Against Indifference. PEN Ukraine. 18 June 2018
Wir schauen Fussball, derweil Oleg Senzow im Gefängnis stirbt. Neuer Zürcher Zeitung, 14 Juni 2018.
Funding Hope. Cultural changes in Ukrainian east and international aid. (Surprise magazine #422, 9-16 April 2018)
Ukraine’s blacklists in defence of democracy and national security are doing it no favours. OpenDemocracy Russia and Beyond, 9 February 2018 (here in Russian)
Культурний колапс. Патрони, адвокати та перша леді України. Новое Время, 29 січня 2018.
Загублені скарби Ґурлітта: мистецтво в заручниках історії. LB.ua, 15 січня 2018.
Подалі від патерналізму: який музей сучасного мистецтва потрібен Україні. LB.ua, 7 листопада 2017.
Свята простота. Мистецтво як економічний об’єкт. Korydor, 6 листопада 2017
Несвободна свобода слова, або Як пройти в Європу. УП, 26 листопада 2016.
Ями для міністра. Як очолити Міністерство культури-2016 і вижити. УП, 14 квітня 2016.
Back to the future in Ukraine.Cultural policies two years after Maidan. Eurozine, 10 March 2016
Unknown Territories. On cultural identity, open borders, and security challenges. Krytyka, March 2016 (here in Ukrainian)
Arbeit an den Stereotypen. Neuer Zürcher Zeitung, 5 December 2015.
Рік Кириленка як поразка Майдану. УП, 2 грудня 2015.
Ukraine Two Years After the Maidan. In Herito #21, 2015, p. 148-157. (in Polish)
Дилеми української культурної політики: між цирком і мавзолеєм. Критика, серпень 2015. Спочатку опублікована у Як писати про культуру. Київ: АДЕФ-Україна, ФЦСМ, 2015, p. 10-19.
Ціна свободи. Korydor, 25 грудня 2013.
The maidan bifurcation point. Korydor, 4 December 2013.
Зграї працьовитих жінок. Korydor, 8 квітня 2013.
Заручники революції. Критика, березень 2012
У пошуках іншого кольору. Критика, квітень 2006.
Культура заборонених плодів. Критика, січень 2003.